روش های کنترل افسردگی

روش های کنترل افسردگی

 مردم به سختی می‌توانند یکدیگر را در این زمینه درک کنند. از هر شش نفر بزرگسال، یک نفر در طول زندگی خود  یک دوره افسردگی شدید را تجربه می‌کند. با این‌حال افسردگی از مسایلی است که درک آن مشکل است و به همین خاطر به سختی می‌توان فهمید که چه موقع و چگونه باید در مورد آن صحبت شود. قبل از این‌که افسردگی و شرایط خود را با کسی در میان بگذارید، بهتر است از خود این سوال را بپرسید که آیا حرف زدن از افسردگی‌ام به من در کنترل و بهبود آن کمک می‌کند و یا از گفتن آن احساس ناراحتی به من دست می‌دهد و من را معذب می‌کند.

به گفته درمانگر و استاد روانکاوی دانشگاه NYU:" متاسفانه هنوز هم نگرش افراد به امراض و اختلالات روانی، حتی افسردگی تا حد زیادی منفی است. بنابراین تا زمانی که در یک رابطه احساس نزدیکی و امنیت کافی ندارید، نیازی نیست که از افسردگی خود حرفی به‌میان آورید."

بنابر تحقیقی که در شماره آوریل 2013 نشریه امراض روانی و عصبی منتشر شده است، بسیاری افراد در مورد آنهایی که مبتلا به افسردگی حاد هستند، احساسی منفی دارند و به آنها به‌ چشم مردمی بیمار و ناتوان می‌نگرند. دکتر لوین در ادامه اظهار می‌دارد که وقتی می‌خواهید یا نیاز دارید که در مورد شرایط روحی خود صحبت کنید، به‌جای تشخیصات و علائم پزشکی، بیشتر روی علائم افسردگی خود، نحوه تاثیرگذاری آنها و آنچه که برای برطرف ساختن آنها انجام می‌دهید تاکید داشته باشید. او در ادامه میگوید: " مردم وقتی اسم بیماری را می‌شنوند غالبا واکنشی منفی از خود نشان می‌دهند، برای همین بهتر است که  به جای بیماری، از احساسات شخصی خود با دیگران حرف بزنید."

 در برخی شرایط خاص، صحبت کردن راجع به افسردگی‌تان می‌تواند به شما کمک کند. مانند مورد زیر:

  • زمانی‌که نیاز دارید که حمایت عاطفی طرف مقابل را به‌دست بیاورید

صحبت در مورد افسردگی با کسی که از صمیم قلب دوست‌تان دارد به شما احساس حمایت و پشتیبانی می‌بخشد؛ محرمانه نگهداشتن اخبار و اتفاقات توسط چنین فردی سبب تقویت اعتماد به‌نفس‌تان می شود و افق دیدتان را وسیع‌تر می‌سازد. دکتر لوین می‌گوید که با این‌حال اجازه ندهید که دوستان و نزدیکان جای پزشک را برای شما بگیرند.

  • ملاقات‌های پزشکی و داروهای خود را مدیریت کنید

در معالجه افسردگی ممکن است نیاز به قرار ملاقات‌های منظم و پیوسته با درمانگر یا پزشک خود داشته باشید، باید حواس تان باشد که داروهای خود را در ساعت مقرر بخورید، و سبک زندگی سالمی انتخاب کنید که به کنترل افسردگی آسیب نزند. وقتی‌که با پزشک خود برنامه‌ای برای بهبودی از افسردگی تنظیم کردید، با خود فکر کنید که چه کمکی از دست اطرافیان‌تان برمی‌آید.

  • روابط آسیب دیده را بازسازی کنید 

افسردگی حاد با تاثیرات منفی که بر انگیزه و مهارت‌های فردی مانند حافظه و مدیریت زمان دارد می‌تواند آسیب‌های جدی بر روابط شخصی و کاری فرد وارد کند. در برخی موارد زمانی‌که در مسیر بهبودی گام بر می‌دارید، ممکن است دل تان بخواهد که برای بعضی‌ها توضیح بدهید که افسردگی حاد دلیل مشکل یا عدم حضور فعال شما بوده است.

روش های کنترل افسردگی

با چه کسی و در چه زمانی باید از افسردگی صحبت کرد

گفتگو و سوالات مداومی که میان شما و پزشک‌تان صورت می‌گیرد شما را در شناسایی افرادی که می‌توانید در مورد شرایط خود با آنها صحبت کنید، یاری می‌دهد. حتی می‌توانید از بعضی از نزدکان خود بخواهید تا با شما در جلسه‌های درمانی شرکت کنند و در مورد بیماری شما و نحوه معالجه آن مطالب بیشتری بی‌آموزند. یکی از راهکردهایی که لوین توصیه می‌کند: الویت‌بندی افرادی است که می‌توانید با آنها شرایط خود را در میان بگذارید. او در اینجا سه دسته از افراد و عوامل را معرفی می‌کند که تعیین‌گر آن هستند که آیا باید یا نباید با آنها در خصوص افسردگی حرفی بزنید:

  •  دوستان نزدیک و اعضای خانواده

این مورد تنها یک یا دو نفری که در اولویت قرار دارند را دربر می‌گیرد که بتوانید افسردگی خود را با آنها در میان بگذارید.  اطلاع از افسردگی شما با تمام جزئیاتش می تواند برای همسر، دوست صمیمی و یا شخص قابل اعتمادی که با شما زندگی می کند بسیار مفید باشد. بسته به اینکه افسردگی شما در چه مرحله ای قرار دارد و تا چه اندازه وخیم است این فرد می تواند در صورت آگاهی از مسئله جلوی خودکشی احتمالی را بگیرد.

  • آنهایی که باید حتما مطلع شان سازید

دسته دوم افرادی هستند که شما مجبور هستید وضعیت خود را با آنها در میان بگذارید، خصوصا اگر افسردگی و یا معالجات آن بر روی رفتارهای روزمره شما تاثیر گذاشته باشد و یا نیاز داشته باشید که طرف مقابل شما را بیشتر درک کند و در رابطه با شما کمی انعطاف پذیرتر عمل کند؛ این گروه می تواند رئیس و یا اعضای خانواده را شامل شود. افراد دارای افسردگی حاد براساس ماده قانونی آمریکایی‌های دارای ناتوانی، تحت حمایت قانونی قرار دارند به این سبب می‌توانید در دوران درمان از محل کار خود مرخصی بگیرید، بی آنکه خطر بیکار شدن تهدیدتان بکند. اگر افرادی خاص می‌توانند کارایی شما را در محل کار افزایش بدهند، بفوری آنها را با مسئول منابع انسانی محل کار خود در میان بگذارید و از آنها درخواست کنید تا تغییرات لازم را در صورت امکان اعمال کنند

  • افراد خارج از دور

برخی افراد حتی در صورت آگاهی از افسردگی‌تان نمی‌توانند در این دوره یا در هنگام معالجات کمکی به شما بکنند یا نمی‌توانند این راز را برای خود نگهدارند. در خصوص درمیان گذاشتن وضعیت روحی خود با آنها بهتر است تجدید نظر کنید.

برنامه‌های در مورد مطرح کردن افسردگی خود با دیگران تنظیم کنید

یک راه برای فهمیدن اینکه چه چیز را می‌خواهید در مورد افسردگی خود به دیگران بگویید، روی کاغذ آوردن افکار و مرور مکالماتی است که می‌خواهید داشته باشید. این امر نه تنها به منظم نمودن گفته‌ها کمک می‌کند بلکه برای کنار آمدن با خود افسردگی هم بسیار مفید است. بر اساس تحقیقی که در  شماره سپتامبر 2013 مجله اختلالات تاثیرگذار (sredrosiD evitceffA) منتشر شد، افرادی که روزانه 20 دقیقه صرف نوشتن می‌کنند، بعد از سه روز شاهد بهبود نسبی علائم افسردگی شان هستیم.

به گفته کاترین کرپان، دارنده مدرک فوق دکترای روانشناسی، فایده نوشتن این است که چرخه افکار مخربی که منجر به افسردگی می‌شوند را در هم می‌شکند؛ با آوردن این افکار بر روی کاغذ به آنها نظم می‌دهد و در نهایت سبب ایجاد احساس خوب در فرد می‌شود.  البته اگر مایل نیستید که احساسات درونی خود را با کسی در میان بگذارید، می‌توانید این یادداشت‌ها را برای خود نگهداری و به کسی نشان ندهید.

اگرچه غالبا اطلاعات مربوط به بیمار بین خود بیمار و پزشک معالجش باقی می‌ماند، اما اگر مایل هستید که دیگران را از هم در جریان بگذارید، بهتر است به آنها اطلاع دهید که برای افسردگی تحت درمان بوده‌اید و معالجه شده‌اید. در یاد داشته باشید که به آنها گوشزد کنید که جزئیات مربوط به بیماریتان کاملا محرمانه است ولی خودتان تلاش زیادی کرده‌اید که آن را تحت کنترل خود در بی‌آورید و علایم تاثیرگذار آن را برطرف کنید.

مطلبافسردگی مردان و افسردگی در زنانرا مطالعه کنید.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه