استرس چیست؟

استرس چیست؟

آیا می‌دانید استرس مداوم سلامت شما را در معرض خطر قرار می‌دهد؟ بدن شما برای محافظت از شما در برابر تهدیدات و حملات، واکنش خود را به‌سرعت به شکل استرس نشان می‌دهد، با این‌که چنین تهدیدهایی نادر هستند اما زندگی سرشار از نگرانی‌ و استرس است.
در مقابل، بدون شک شما هر روز با خواسته‌های متعددی مانند به‌دوش کشیدن حجم کارهای روزانه، به پایان رساندن ملاقات‌ها، مراقبت از خانواده و ساعت شلوغی صبح مواجه هستید که از هر استرسی بدتر است. بدن شما با این مسائل به اصطلاح جزئی به عنوان تهدید برخورد می‌کند. در نتیجه ممکن است احساس کند به طور مداوم تحت حمله است. اما شما می‌توانید با آن مبارزه کنید. لازم نیست اجازه دهید استرس زندگی شما را تحت کنترل خود قرار دهد. از تاثیر استرس بر بدن و ذهن‌تان غافل نشوید.

درک پاسخ طبیعی استرس 

اگر ذهن و بدن شما به دلیل استرس بیش از حد زندگی‌تان، دائم درگیر باشند ممکن است با مشکلات جدی سلامتی روبرو شوید. این به علت واکنش "ستیز و گریز بدن" است. این سیستم یک زنگ خطر طبیعی است که به طور مداوم روشن است.
وقتی شما با تهدیدات عینی مواجه می‌شوید، به طور مثال وقتی یک سگ بزرگ هنگام پیاده روی صبحگاهی‌تان به شما پارس می‌کند، هیپوتالاموس- منطقه‌ای کوچک در پایه مغز شما - مجموعه سیستم زنگ خطر بدن‌تان را به صدا در می‌آورد. طی ترکیبی از سیگنال‌های عصبی و هورمونی، این سیستم غدد آدرنال شما را که بالای کلیه‌ها قرار گرفته است وادار به فعالیت می‌کند تا موجی از هورمون‌ها شامل آدرنالین و کورتیزول را آزاد کنند.
آدرنالین ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد، فشار خون را بالا می‌برد و منابع انرژی را افزایش می‌دهد. کورتیزول که هورمون استرس اولیه است قند (گلوکز) جریان خون را افزایش می‌دهد، استفاده مغز از قند را بالا می‌برد و دسترسی به مواد مورد نیاز برای ترمیم بافت را افزایش می‌دهد.
کورتیزول هم فعالیت‌های غیر ضروری یا مضر را طی وضعیت "ستیز و گریز" سرکوب می‌کند. پاسخ سیستم ایمنی بدن را تعدیل می‌کند و دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی و فرآیندهای رشد را سرکوب می‌کند. این سیستم زنگ خطر طبیعی مناطقی از مغز است که خلق و خو، انگیزه و ترس را کنترل می‌کنند. بیایید تا همه چیز را درباره استرس بدانید.

استرس چیست؟

هنگامی که سیستم طبیعی استرس بدن مشکل دارد

به‌طور معمول سیستم پاسخ در برابر استرس بدن به‌صورت خوکار تنظیم است. سطح هورمون‌ها را کاهش می‌دهد و بدن را قادر می‌سازد بعد از گذراندن یک تهدید به حالت عادی خود برگردد. وقتی سطح آدرنالین و کورتیزول کاهش می‌یابد، ضربان قلب و فشار خون شما به سطوح پایه بر می‌گردد و سیستم‌های دیگر فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرند.

اما هنگامی که عوامل استرس‌زای زندگی شما همواره حضور دارند و پی در پی به شما احساس استرس و تنش عصبی می‌دهند سیستم "ستیز و گریز" روشن باقی می‌ماند. هر چه کنترل شما روی حوادث القا کننده استرس کمتر باشد و احتمال عدم قطعیت در ایجاد آن بیشتر شود، شما هم بیشتر در معرض استرس هستید. اگر چه درخواست‌های معمول روزانه زندگی می‌توانند به پاسخ استرس بدن شما کمک کنند.
فعال سازی طولانی مدت سیستم پاسخ به استرس و متعاقب آن ترشح بیش از حد کورتیزول و سایر هورمون‌های استرس می‌تواند چیزی حدود تمام پروسه‌های بدن شما را مختل کند. این امر شما را در معرض افزایش خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار می‌دهد، از جمله :

  • بیماری‌های قلبی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات گوارشی
  • افسردگی
  • چاقی
  • اختلال حافظه
  • بیماری‌های پوستی مانند اگزما 

پس با توجه به همه این دلایل بسیار اهمیت دارد تا راه‌های سالم برای رهایی از استرس در زندگی‌تان را بیاموزید. بد نیست این را هم بدانید که رژیم غذایی برای کاهش استرسنیز وجود دارد که کمک شایانی به شما خواهد کرد.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه